- Posted By: admin
- Komentarze: 0
Obowiązek comiesięcznego przekazywania za pomocą środków komunikacji elektronicznej informacji o ewidencji VAT prowadzonej przy użyciu programów komputerowych dotyczy coraz szerszych kręgów podatników.
Od stycznia 2017 r. zostaną nim objęte kolejne grupy podatników, tj. mali i średni przedsiębiorcy.
Warto pamiętać, że wyjątkowych sytuacjach podatnik ma prawo ubiegać się o odroczenie terminu do przesłania informacji. Zgodnie z art. 48 par. 1 ordynacji podatkowej organ podatkowy może w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym odroczyć terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego.
Co może być tym ważnym interesem?
Część problemów, z jakimi obecnie borykają się przedsiębiorcy, wynika z niedoskonałości samych schematów struktur JPK wymuszających np.:
-
wpisywanie adresowych przez zagranicznych przedsiębiorców,
-
podawanie danych dotyczących numeru faktury korygowanej i okresu, którego ta faktura dotyczy w przypadku zbiorczych korekt,
-
wpisywanie zagranicznych NIP w strukturze fakturowej.
Te problemy - jak i szereg innych - wymuszają konieczność wprowadzenia zasadniczych zmian dotychczasowych zasad ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, co zasadniczo przedłuża prace nad dostosowaniem systemu finansowo-księgowego, zwłaszcza w rozbudowanych systemach ERP.
Od dnia 07.12.2016 r. wnioski o odroczenie terminu należy kierować do Naczelnika właściwego US, a nie ? jak dotychczas - do MF.
Zmiana podyktowana jest wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9.11.2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1875).
Należy jednak pamiętać, że fiskus może się nie przychylić do wniosku podatnika, ponieważ decyzja w przedmiocie odroczenia terminu jest uznaniowa.
Autor: Małgorzata Tyska, Biuro rachunkowe Elbląg